Pot ser, és molt
difícil saber si un mateix ha canviat. Clarament les persones evolucionem al
llarg de la nostra vida, anem construint el nostre caràcter i ens definim com
persones. Però en canvi els nostres gustos i la nostra forma de veure el món és
més estàtica. Clarament sempre podem rebre la influència dels altres i aquesta,
pot condicionar la nostra, però normalment sempre ho veurem tot des d’un mateix
punt de vista.
Ara per sort puc
dir, que des que vaig començar la carrera, quatre mesos desprès ja veig un
canvi al meu interior. Vaig decidir estudiar educació primària perquè em fa
molta il·lusió poder ensenyar als nens. Però ara veig que hi ha molt més que
puc fer com docent. Crec que la visió tradicional que he rebut durant tots els
meus anys com estudiant, puc dir que l’he deixat ben a part. I estic molt
content de poder dir-ho. Ja no veig al professor com aquella persona que seia
davant nosaltres i ens deia les quatre característiques més importants del
tema. He evolucionat i m’he adonat que els nens també tenen coneixements, no
comencen i mai començaran de zero. Sempre ens poden aportar una nova visió de
les coses. Hem d’intentar entendre’ls i respectar totes les seves opinions. El
que no hem de fer és seguir com fa uns anys. No podem seguir fent veure que
aquell qui té la veritable raó és el mestre. No! Això no pot continuar així. És
molt possible que el nostre coneixement, el coneixement dels adults, sigui
major que el dels nens, però hem de ser hàbils i adonar-nos que el que podem
fer amb aquest ampli conèixement és ajudar als nens a construir el seu a partir
dels nostres. No l’hem d’imposar com únic i veritable.
Si els nens veuen
una altra opció d’allò que estem explicant, hem de deixar que aquest s’expressi.
Si el que diu el nen és erroni, li haurem de fer entendre perquè allò no és com
ell diu. Però com he dit, mai hem de donar el nostre coneixement com únic. Això
és degut a què les persones ens desactualitzem i per molt que intentem estar
sempre al dia, hi pot haver alguna cosa que se’ns escapi de les mans. Així
doncs podria dir que la figura del mestre ha canviat totalment per mi. Ara el
podria comparar amb les pistes que venen a les revistes, que ens ajuden a
resoldre tots aquells trencaclosques. El comparo amb això, perquè més o menys
és el que s’intenta que faci ara. Hem d’ajudar i no imposar. Per això, el que
fa el professor és deixar pistes que ens condueixen fins al coneixement. Però
possiblement, al llarg d’aquest camí cap al saber, hem coincidit amb diverses
opinions sobre un mateix tema. Així doncs, nosaltres hem construït el nostre
saber amb les característiques que ens
agraden més o que per alguna raó ens ajuden a entendre millor tot allò que
passa al nostre entorn.
Així doncs per
concloure, puc dir que sí, he canviat. Potser ha estat un dels millors canvis
que he fet. Estic molt orgullós, ja que això vol dir que segurament podré
aportar als meus alumnes una bona educació, que és el que es mereixen.
Tot aquest canvi no s'ha fet amb un dia. És fruit de gran temps de reflexió. Reflexions que he dut a terme en les meves publicacions d'aquest blog. He après a utilitzar una gran quantitat de noves eines, que estic segur que m'ajudaran en el meu futur com docent. Bé doncs, la imatge que hi ha aquí baix és un petit resum de totes aquelles eines que utilitzo a diàriament per crear el meu coneixement.
![]() |
Autoria pròpia |
Finalment m'agradaria recordar aquell vídeo que vam fer al principi d'aquest curs. Ja que encara que per molt que la meva visió de l'educació hagi canviat, la il·lusió per ensenyar segueix en mi com el primer dia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario